Ehe New Pork Times€he New Pork Eimes  nitps://nyti.ms/29mahjw

ARCHIVES 1989

China Bans Pro-Student Newspaper

By NICHOLAS D. KRISTOF and SPECIAL TO THE NEW YORK TIMES APRIL 25, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online

publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

In its firmest action so far to stem the growing student campaign for more
democracy, the Communist Party today banned an issue of a popular newspaper
that published comments openly supporting the demonstrators.

As the paper was banned today, tens of thousands of university students in the
capital began an indefinite boycott of classes to press their demands for more
democracy and a freer press. It appeared that almost all students at Beijing's
universities were honoring the boycott, and student leaders said they would send
delegations to factories to solicit support from workers.

The latest issue of the banned weekly newspaper, The World Economic
Herald, had already been printed and contained some of the boldest criticisms of
the Communist Party ever published in a major Chinese newspaper. But the party
today prohibited the distribution of the newspaper, according to Chinese familiar
with the order.

Qin Benli, the editor in chief of the Shanghai-based newspaper, which has a
circulation of 300,000, was not in the office this afternoon. The deputy editor in
chief, Zhu Xinqun, confirmed in a telephone interview that the newspaper was not
distributed today as it normally is on Mondays. Mr. Zhu declined to say why it did
not appear. Apparently a One-Time Ban


https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29maAjw
http://timesmachine.nytimes.com/browser
mailto:archive_feedback@nytimes.com

Several people familiar with the banning said that a Politburo member, Jiang
Zemin, who is also party leader in Shanghai, gave the order that The Herald could
not be distributed. It was not clear if the order originated with him or someone
higher.

It appeared that only this issue was affected, and that the newspaper might be
reprinted later in the week with the offending articles removed. Mr. Qin, who is 70
years old, was nearly forced into retirement early this year after The Herald
published an essay criticizing the Communist Party, and there were fears that the
latest episode might speed up his retirement.

A copy of the paper, obtained today despite the ban on distribution, made
clear why the authorities were upset. The first six pages are about Hu Yaobang, the
ousted party leader whose death on April 15 set off the pro-democracy
demonstrations that have continued ever since. Perhaps the most sensitive section
is a selection of reminiscences and comments by prominent friends of Mr. Hu, who
was criticized and forced to resign in disgrace in 1987 after nationwide student
protests.

"The main problem China has had, up to today, is the lack of democracy," the
newspaper quotes Yan Jiaqi, one of the nation's top political scholars, as saying. "A
handful of people can just talk among themselves and put aside the interests of the
Chinese people, and then reach an unpopular decision." 'Stabbed Him in the Back'

Mr. Yan expressed strong sympathy for the student demonstrators and their
demands. In an apparent reference to two senior party officials, Deng Liqun and
Hu Qiaomu, Mr. Yan said: "Some people who were in charge of ideology have no
right to mourn Hu. They stabbed him in the back. They should be tried by history."

Dai Qing, a prominent writer, was quoted as saying about the forced
resignation: "It was a total violation of our organizational principles and
procedures. Besides, he was forced to make a self-criticism against his will. In my
opinion, that was the most miserable thing in his life."

Wu Mingyu, an official in China's State Council, or cabinet, was quoted by The
Herald as saying that Mr. Hu had acknowledged two regrets in his life. The first
was his failure to protect a colleague who was wrongly accused in the 1950's of
being a rightist. The second was his self-criticism when he stepped down.

In a sign of the importance that the leadership places on support from the
press during the unrest, Hu Qili, one of five members of the Politburo standing
committee, met Wednesday with editors of major papers to advise them not to



cover the student demonstrations lest they inflame the situation, according to

journalists who said they heard about the meeting from people who were there.
In addition to The World Economic Herald, at least one Beijing newspaper

ignored the warning. The Science and Technology Daily printed a long and

sympathetic article about the demonstrations as well as six photos.

A version of this article appears in print on April 25, 1989, on Page A00003 of the National edition with the
headline: China Bans Pro-Student Newspaper.

© 2019 The New York Times Company


https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

